Toyota RAV4

Stranka

Toyota RAV4 je kompaktní crossover (SUV), který vyrábí japonská automobilka Toyota od roku 1996. První generace vozu byla automobilkou zamýšlena jako automobil pro mládež a pro aktivní trávení volného času, na což odkazuje i název vozu, zkratka RAV totiž znamená Recreation Active Vehicle. Číslice 4 označuje stálý pohon všech čtyř kol. V současnosti je v prodeji již čtvrtá generace tohoto vozu.

 

Čtvrtá generace XA40 (od roku 2013)

Čtvrtá generace vozu byla poprvé představena na Auto Show v Los Angeles na konci listopadu 2012. Na evropské trhy byl vůz uveden 13. dubna 2013. 

Ve srovnání se svým předchůdcem výrazně „nabral“ na rozměrech, na délku měří 4570 mm, což je o 205 mm více, než generace předchozí. Mimoto je o 30 mm širší, ale zase o 25 mm nižší. Poprvé byla v této generaci u modelu RAV4 použita LED světla.

Na výběr jsou čtyři motory, základním zůstává (ostatně jako doposud) dvoulitrový benzínový motor o výkonu 150 koňských sil, který je kombinován se šestistupňovou manuální převodovkou nebo variátorem. Benzinový motor o objemu 2,4 litru z předchozí verze byl ale nahrazen motorem s objemem 2,5 litru a výkonu 180 koňských sil, který se montuje výlučně s automatickou převodovkou (stejný se používá i u sedanu Camry). K disposici jsou dále dva turbodieselové motory, dvoulitrový o výkonu 124 koňských sil a větší, o objemu 2,2 litru a s výkonem 150 koňských sil.

Změnami prošel i vnější vzhled vozu. Z pátých dveří zmizela rezerva, které se přemístila do zavazadlového prostoru a zároveň přestala být plnorozměrovou. 

V roce 2015 představila Toyota facelift pro vozy RAV4, které se budou vyrábět v roce 2016. V dubnu 2015 byl na New York International Auto Show byl jako první vůz po faceliftu představen RAV4 Hybrid.

Plně hybridní systém kombinuje 2,5 litrový zážehový motor s Atkinsonovým cyklem s výkonným elektromotorem, poháněným 204 článkovou nikl-metal hydridovou baterií, umístěnou pod zadními sedadly. Systém dále obsahuje řídící jednotku výkonu a rozdělovač výkonu zařízení. RAV4 Hybrid je dostupný jak ve variantě s pohonem pouze předních, tak i s pohonem všech čtyř kol. Vozy s pohonem všech kol mají vzadu namontovaný ještě druhý elektromotor o výkonu 50 kW, který umožňuje zvýšenou trakci a tažný výkon 1750 liber (790 kg). Tento motor může pracovat nezávisle na hybridním, vepředu uloženém motoru, a pohánět zadní kola zcela samostatně.

V březnu 2015 byly na ženevském autosalonu představeny dvě speciální řady čtvrté generace vozu RAV4, RAV4 Adventure a RAV4 Premium.

RAV4 Adventure je koncepční řešení vozu, kdy jsou zdůrazněny některé prvky vzhledu vozu, aby byly posíleny jeho terénní schopnosti. To zahrnuje tmavě červenou barvu vozu, rozšířené podběhy kol, 20 palcová kola z lehkých slitin a matně lakované přední a zadní nárazníky.

RAV4 Premium je koncepční řešení vozu s tělem vozu a nárazníky v tmavé bronzové barvě, chromovaným spojlerem, chromovanými vložkami v zadním nárazníku, ochrannou deskou z broušeného hliníku, integrovaným výfukem v zadním nárazníku a 20 palcovými koly. Kožené čalounění interiéru bylo navrženo konstrukčním oddělením Toyota Kansei, a je provedeno v černé a šedé kůži.