Subaru Forester

Stranka

Subaru Forester je japonský kompaktní crossover (SUV) firmy Subaru. Je založen na podvozku Subaru Impreza. Vyrábí se od roku 1997 v továrně Gunma Yajima Factory v provincii Ota v Japonsku. 

Na detroitském autosalónu v roce 1997 otevřela automobilka Subaru novou řadu vozidel, když představila vůz s vysokou světlou výškou a pohonem všech kol, která byla na pohled podobnější universálnímu vozu než terénnímu autu. Představovaný automobil v sobě spojoval podle úmyslu svých tvůrců ty nejlepší vlastnosti cestovního automobilu (komfort, vysokou dynamiku, výkonnost, ovladatelnost) a terénního auta (pohon všech čtyř kol, mohutnou a pevnou karoserii  a vysoké posaz řidiče). Tuto symbiózu Japonci tehdy nazvali „Best of Both“ (z obou to nejlepší). 

Původně byl vůz určen pro japonský trh, ale stal se velmi populárním i na ruském Dálném východě. V Rusku, Austrálii a Spojených státech jsou vozy Subaru Forester velmi populární jako rodinné SUV. Univerzálnost modelu umožňuje v závislosti na konfiguraci si vybrat dynamický městský vůz nebo nenáročné auto s  pohonem všech čtyř kol pro jízdu po polních cestách i off-road.

 

První generace

Poprvé bylo Subaru Forester představeno na autosalonu v Tokiu v listopadu 1995 jako koncepce «Streega». V prodeji vůz se objevil v roce 1997 v Japonsku (2,0 litrový motor s výkonem 137 koňských sil s atmo a 240 koňských sil s turbo) a od roku 1998 se prodává i v USA. Vůz byl postaven na podvozku Impreza s čtyřválcovým boxerem o obsahu 2,0 litry s výkonem 122 koní s  atmo a 170 koní turbo (pro Evropu), nebo 2,5 litru od Outbacku s výkonem 165 koní (123 kW) při 5600 ot/min a točivým momentem 220 Nm při 4000 ot/min. V Japonsku Forester nahradil variantu Subaru Impreza Gravel Express, v Americe známou jako Subaru Outback Sport. Velikostí a cenou byl vůz přesně mezi modely Impreza a Legacy.

Stejně jako ostatní vozy Subaru, prodávané ve Spojených státech a na dalších trzích na počátku 90. let, měl Forester pohon na všechna čtyři kola. Reklama Subaru byla založena na sloganu SUV tough, Car Easy“ a zaměřovala se na trh SUV. Forester měl ve svém základu znaky typické pro off-road vozidla, jako je velký, prostorný kufr, vysoký posaz řidiče, zvýšenou světlou výšku, i když nedisponoval rámovou konstrukcí. Ve skutečnosti byl Forester crossover ještě před zavedením tohoto termínu. Subaru potom presentovala třetí generaci Forester výslovně jako crossover.

Forester se také prodával v Indii pod značkou Chevrolet, spolu s dalšími vozy této značky. Nicméně, od momentu, kdy General Motors již nemá podíl v mateřské společností Subaru - Fuji Heavy Industries, byl prodej Forester pod značkou Chevrolet v Indii zastaven. 

Automatická převodovka v normálním režimu přenáší 90 točivého momentu na přední kola a 10 na zadní za použití počítačem řízené lamelové spojky. V případě ztráty přilnavosti předních kol k vozovce převodovka automaticky přerozděluje točivý moment na zadní kola až do poměru 50 ku 50 až do znovuzískání přilnavosti, veškeré přerozdělování se děje automaticky bez upozornění řidiče a cestujících. Při zrychlování nebo jízdě do kopce se zvyšuje zatížení zadní nápravy, čímž se snižuje přilnavost předních kol k vozovce, ke kompenzaci přilnavosti převodovka  zvyšuje točivý moment na kola zadní nápravy. Při brzdění nebo při jízdě z kopce se naopak zvyšuje zatížení přední nápravy, pro kompenzaci přilnavosti a lepší ovladatelnost převodovka zvyšuje točivý moment na přední nápravu. Při jízdě na první převodový stupeň nebo na zpátečku, rozděluje převodovka točivý moment v poměru 50 na 50. Vlastnosti a vybavení vozidel, vyráběných pro domácí japonský trh, se výrazně liší od těch Subaru Forester, která jsou vyrobena pro exportní trhy. 

 

Druhá generace

Na domácím japonském trhu se Subaru Forester druhé generace (karoserie SG5) prodával s dvoulitrovým čtyřválcovými motory tvaru boxer, jak atmosférickými, tak turbo. V malých sériích byl také vyráběna verze Forester STI (automobil s karoserií SG9, navržený v tuningovém ateliéru Subaru Technica International) s 2,5 litrovým přeplňovaným motorem EJ255 s automatickou změnou časování vstřikování paliva I-Active valves. Pro crossover Subaru Forester verze STI byla k dispodici pouze jediná převodovka - šestistupňová manuální. Centrální diferenciál byl samosvorný, obě nápravy byly vybaveny chlazenými kotoučovými brzdami. Mnoho prvků interiéru byly vyrobeny firmou Recaro.

 

Třetí generace

Model Forester 2.5x byl v USA certifikován podle emisní normy PZEV (deklarováno je 175 koňských sil, místo obvyklých 170 koní), štítek s certifikací je umístěn v zadní části vozidla v levé spodní části dveří zavazadlového prostoru. Všechny ostatní varianty Foresteru byly v USA certifikovány podle standartu LEV2. Motory 2.0 a 2.5 bez turba využívají bezolovnatý benzin s oktanovým číslem 95 a vyšším, nebo 90 a vyšším, verze s přeplňovanými motory používají premium benzín s oktanovým číslem 95 a vyšším. Pokud jde o modely s dieselovým motorem, výrobce doporučuje palivo EN590 nebo jeho ekvivalent.

V Evropě je Forester dostupný s novým dvoulitrovým horizontálním turbo-motorem Subaru s protilehlými válci o výkonu 147 koní, který byl představen na pařížském autosalonu v říjnu 2008. Kromě Forestera jsou tímto motorem vybaveny také evropské verze Subaru Impreza a Subaru Legacy.

 

Čtvrtá generace

Čtvrtá generace byla představena 13. listopadu 2012. V Japonsku se prodává s dvoulitrovými čtyřválcovými motory tvaru boxer o výkonu 146 koní (198 Nm) a 276 koní (350 Nm). Ve Spojených státech je k disposici motor o objemu 2,5 litru s výkonem 173 koní, v Evropě zase dvoulitrový diesel s výkonem 150 koní. K dispozici jsou dvě převodovky - šestistupňová manuální převodovka a bezstupňový variátor Lineartronic.