Honda Legend

Stranka

Honda Legend je sedan vyšší třídy, vyráběný automobilkou Honda mezi lety 1984 až 2013. Poprvé byl uveden na trh v roce 1985. Celkem existují čtyři generace vozu Honda Legend.

 

První generace

Aby rozšířila svůj úspěch na severoamerickém trhu, zahájila Honda v říjnu 1985 výrobu plnocenného modelu sedanu business třídy Legend, a rozhodla se tím přímo konkurovat značkám BMW a Mercedes-Benz, což bylo ještě na konci 70. let naprosto nepředstavitelné. Tak odvážná iniciativa nejoriginálnějšího japonského výrobce zpočátku nevěstila nic dobrého, pokud jde o vyhlídky na trhu, ale pomohla prolomit stereotyp spotřebitelů, kteří měli za to, že Japonci nedokážou vyrobit nic slušného. Postupně ocenili elegantní design a velké zkušenosti firmy ve výrobě pohonných jednotek schopných odolat dlouhodobě vysokému tempu jízdy. Vnitřek Hondy Legend zpočátku představoval typický japonský interiér vozu střední třídy. Něco podobného bylo lze vidět ve vozech Nissan Cedric, Nissan Skyline, Toyota Cressida – typických představitelích japonských vozů střední třídy. Následně za neustálého rozšiřování standardně instalované výbavy, společnost vytáhla Honda Legend co do úrovně vybavení mezi lídry trhu, a na trhu v USA rozhodně předstihla v tomto ohledu evropské vozy podobné třídy, o tom, na což také od počátku sázela.  

V únoru 1987 bylo představeno čtyřmístné kupé, jehož prodej v USA byl organizován prostřednictvím nové distribuční sítě luxusní značky Acura, vlastněné firmou Honda.

I když je karoserie kupé jen dvoudveřová, je nastupování i vystupování cestujících ze zadní řady sedadel docela pohodlné (ve srovnání s obdobnými evropskými modely, jako Mercedes-Benz SEC nebo BMW 6-er). Od roku 1988 se začalo používat složité dvojité lichoběžníkové zavěšení zadních kol. Kromě toho mají japonské a euro-americké modely jiný design přední části karoserie (jiné rozdíly nejsou, což usnadňuje život majitelům vozů z druhé ruky). Široká škála instalovaného vybavení i pohonných jednotek jsou také normalizovány, takže konkrétní země koupě auta není důležitá. S Honda Legend nejsou v tomto ohledu spojeny žádné další problémy, pouze je třeba upřesnit  jaký je typ motoru, jaká převodovka je ve voze nainstalována a přesný rok výroby.

Legend byl původně vybaven benzínovým 2-litrovým motorem V6 o výkonu 145 koňských sil, ale protože to zákazníkům nestačilo, šla do prodeje od září 1987 verze s 2,7-litrovým šestiválcovým motorem tvaru V o výkonu 180 koňských sil s dobrým točivým momentem, který dosahoval maximální hodnoty 226 Nm / 4500 min. Za velmi dynamické zrychlení (100 km/h za 8,9 sec.) zaplatil vůz vysokou spotřebou pohonných hmot, která při jízdě ve městě (s automatickou převodovkou), může dosahovat až 15-16 litrů na 100 kilometrů, zatímco při rychlosti 90 až 120 km / h zůstává spotřeba benzínu zůstává v rozmezí 9-11 litrů na 100 km. 

Přesné řízení s proměnlivým točivým momentem, závislým na rychlosti a měkké odpružení je obzvláště výborné u nových vozů, ale při dlouhodobém používání (zejména na našich silnicích) vůz nemůže vydržet nárazy, což vede k poškození ramen a závěsných prvků, vliv to má také na převodovku.

 

Druhá generace

Model Legend byl vyvinut společností Honda především s cílem proniknout na perspektivní a prestižní severoamerický trh. Tohoto cíle bylo dosaženo, ale postupem času začal trh vyžadovat poněkud změnit „status“ tohoto vozu. 

Proto byla v roce 1990 uvedena na trh druhá generace vozu z rodiny Legend. Délka vozu byla téměř 5 metrů, což mu dodávalo mnohem solidnější vzhled, než jeho předchůdci, který byl právem vnímán jako lehká váha. Aby vyhověl požadavkům trhu, změnil výrobce změnil nejen rozměry a vnější design, ale také provedl změny ke zlepšení kvality jízdy. Motorem zůstal stejně jako předtím 6-válec ve tvaru písmene V, ale jeho pracovní objem se zvýšil na 3,2 litru. Výkon dosahoval 205 koňských sil, což bylo pro takový automobil víc než dost. Motor byl umístěn takovým způsobem, že se podařilo nejlepším možným způsobem vyvážit hmotnost vozu. Zejména na to, že šlo o automobil s předním náhonem, vykazoval Legend takovou ovladatelnost, která jej stavěla na roveň s těmi nejlepšími vozy s pohonem zadních kol. Důležitou roli při zlepšování kvality jízdy hrála změnu v zavěšení náprav. Nyní bylo každé ze 4 kol ke karoserii připojeno dvěma rovnoběžnými příčnými rameny (double wishbones). 

V roce 1993 modelovou řadu doplnila série Touring. Vozy této řady byly vybaveny novým motorem, u kterého byly provedeny změny na sacích a výfukových systémech. Po úpravách byl výkon motoru zvýšen na 235 koňských sil. 

Druhá generace se vyráběla také s karoserií typu kupé. 

Druhá generace se na základě licence, vydané Daewoo Motor, vyráběla od roku 1993 do roku 2000 také pod názvem Daewoo Arcadia.

 

Třetí generace

Třetí generace Legenda se začala vyrábět v roce 1996. Pokračovala v koncepci svých předchůdců:

  • rozměry karosérie se mírně zvětšily při zachování nezměněných rozměrů podvozku;
  • stejně jako předchozí generace byl vůz vybaven motorem V6 s 24 ventily;
  • byl-li v předchozí generaci objem motoru 3,2 litru, zvýšil se nyní na 3,5 litru;
  • výkon  zůstal stejný – 205 koňských sil, zvýšil se točivý moment.

U modelu Legend se využívá nezávislé zavěšení všech čtyř kol, které je právem pýchou automobilky Honda. Díky ní disponuje auto lehkou, plynulou jízdou, což se ve skutečnosti stalo jednou z atraktivních vlastností tohoto modelu. Jízdní vlastnosti Legendy nejsou nijak horší než u ostatních vozů první třídy. Kromě toho je třeba zvláště poznamenat, že vozidlo dosáhlo relativně vysoké úrovně tichosti. Samozřejmě, že do kabiny pronikne část hluku z provozu motoru, ale nízká hlučnost byla získána maximální snížením zvuku větru, kterého bylo dosaženo tvarem karoserie těla, která má vynikající aerodynamiku a systémem zvukové izolace. 

Navíc auto má krásný design a vybavení interiéru. Interiér je velmi pohodlný díky speciálním sedadlům, která pohlcují vibrace. V roce 1998 se v důsledku restylingu zvětšila mřížka chladiče a karoserie je ještě pevnější. 

 

Čtvrtá generace

Čtvrtá generace vozu Legend byla představena 7. října 2004. Díky nejnovějším technologiím v kombinaci s inovativními systémy, které zajišťují komfort a bezpečnost, zaujímá nová Honda Legend právem místo v předních řadách luxusních čtyřdveřových sedanů. Věrna své sportovní tradici, nabízí Honda ve svém novém modelu Premium komfortní interiér se sportovními prvky.

Elegantní design modelu Legend odpovídá jeho statusu, zatímco dynamické linie karoserie  vyjadřují sportovní temperament a naznačují výkon motoru. Charakteristickým rysem předku je skloněná kapota. Při pohledu ze strany jsou to svažující se linky karoserie, tvar oken a masivní krátká zadní část karoserie, co ještě více zdůrazňuje klínovitou formu modelu Legend.

Nový Legend je o 20 mm vyšší a o 25 mm širší než předchozí model. Celková délka se však snížila o 38 mm a rozvor o 110 mm. Délka vnitřního prostoru vozidla se zvýšila o 30 mm a výška o 40 mm. V důsledku toho se, i když se celková délka zkrátila, interiér stal prostornějším. Cestující se tak mohou těšit z jeho elegance, ergonomie a vynikající povrchové úpravy.

Model je standardně vybaven 6-válcovým motorem ve tvaru písmene V o obsahu 3,5 l (3471 ccm) a výkonu 295 koňských sil, je vybaven systémem VTEC.